Honda E är bilen som är byggd för den som vill sticka ut, men med ett rent miljösamvete. Med linjer hämtade från förr, är Honda E nästa steg in i bilvärldens elektrifierade framtid. Bakom ratten i en Honda E kan resan in i framtiden inte annat än sammanfattas som ett rent nöje. Redan vid millennieskiftet introducerade Honda världens mest avancerade människoliknande robot, ASIMO, som visade att den moderna teknologin blivit en del av vår utveckling. Sedan Honda grundades har uppfinningar och originalitet varit företagets hjärtefråga och Honda har sett till att vara en av de aktörer som för vetenskapen framåt. Samtidigt som ASIMO tog sina första steg, fortsatte Honda att jobba stenhårt för en hållbar utveckling där spjutspetsteknologi blivit ett vapen för att Hondas produkter skall lämna ett minimalt klimatavtryck.

Precis som ASIMO, är nya Honda E här för att visa att människocentrerad ingenjörskonst är här för att stanna. För många är Honda E drömbilen som blev sann, för japanerna har gjort minimalt med justeringar sedan de täckte av sin prototyp på Geneves bilmässa 2019. Designmässigt förenar den nutid och dåtid på ett finurligt sätt. Den retroinspirerade looken är stöpt i en minimalistisk form, som gjort Honda E till en designikon redan innan de första bilarna hunnit levereras. Dörrhandtagen är snyggt integrerade i dörrsidorna, istället för backspeglar återfinns strömlinjeformade kameror och däcken omges av specialdesignade kåpor som ska reducera mängden bromsdam så bilen ser renare ut längre. I Honda E finns det en tanke bakom precis allt. På insidan möts du av en luftig interiör och en bilvärldens bredaste infotainmentskärmar, som sträcker sig från dörr till dörr. Högupplösta skärmar ersätter de vanliga backspegelsfunktionerna och gör att du får bra bakåtsikt oavsett väderlek. Infotainmentsystemet kan liknas vid en modern dator där du kan välja egna bakgrunder, flytta runt bland appar och anpassa skrivbordet efter önskemål.

Precis som hos en dator finns här WiFi att tillgå och tack vare Hondas AI-system kan du föra naturliga konversationer med systemet. Man får nästan nypa sig i armen för att inse att man befinner sig i en bil och inte ett futuristiskt vardagsrum. Honda E ser inte bara inbjudande ut, den är också fantastisk att köra. Genom att göra Honda E bakhjulsdriven har Honda satt körupplevelsen i fokus och tack vare elmotorn finns här magkittlande acceleration när det önskas. Honda E är framtagen på ett specialbyggt chassi för att kunna packas med all önskvärd teknik och en av de smarta innovationerna är en den så kallade enpedalskontrollen. Genom att använda sig av regenerativ bromsfunktion kan du mer eller mindre framföra Honda E med endast gaspedalen. Självklart kan du ställa in motorbromsens kraft med paddlar på ratten. Förutom att göra körupplevelsen bekvämare, gör den smarta bromsfunktionen att ingen energi går till spillo. Den energi som bromsas bort återanvänds helt enkelt för att öka bilens räckvidd.

Att köra nya Honda E i innerstaden, passar bilen som handen i handsken och med en svängradie på nätta 4,3 m är bilen extremt lättmanövrerad. Tack vare sina kompakta yttermått är det aldrig svårt att klämma sig in bland de tightaste av parkeringsluckor. För den som dock tycker att det känns obehagligt att utföra parkeringsmomentet själv, kan du låta bilen helt ta över det. Med hjälp av kameror och ultraljudssensorer läser Honda E helt enkelt av den tilltänkta p-fickan och parkerar bilen automatiskt.

Nya Honda E är fullproppad med tekniska innovationer som finns där för att underlätta din vardag, men en av de smartaste funktionerna är ändå bilens telefon-app. Genom denna kan du använda din mobiltelefon som bilnyckel, hålla koll på bilen genom så kallad geofencing och bestämma när bilen ska laddas. Det senare gör att du själv kan styra så att bilen laddas när belastningen på elnätet är minimalt och strömmen är som billigast - smart så det förslår! Som så många gånger förr tar Honda greppet om framtiden med sin Honda E. Genom att tänka om, tänka nytt och tänka rätt har Honda lyckats skapa en av årtiondets smartaste bilar i alla kategorier. Det är inte konstigt att världen har svårt att bärga sig till 2020 då de första modellerna levereras. För den som vill bli först att erövra Sveriges vägar i sin egen Honda E kan vända sig till Fordonsbolaget. Tack vare Fordonsbolagets förmånliga bilfinansiering och privatleasingsmöjlighet är framtiden här snarare än du anat. Privatleasing från 5329:-/månad.

Här kan du bygga och beställa din Honda e!