Vi Bilägare har provkört Hondas första elektriska stadsbil. Den hajpade minibilen har ingen imponerande räckvidd, men den kompenserar på många andra sätt.

Hej Carl! Vad är dina första intryck av Hondas efterlängtade elbil?
– Intrycken är överlag positiva. Bilen sticker verkligen ut på många sätt, och så är den kul att köra också. 

På vilket sätt sticker den ut?
– Den känns verkligen toppmodern. Designen är fräck och liknar ingen annan bil på marknaden. Inspirationen är hämtad från Honda Civic från 1972 och det kan man se på designen, men där slutar nog likheterna. Kameror har ersatt sidospeglarna och backspegeln går också att använda med hjälp av en kamera. Totalt har instrumentpanelen fem skärmar. Så det är verkligen inte en bil för de som vill dra ner på skärmtiden.

Hur är den att köra då?
– Det är en väldigt rolig bil, perfekt för stadskörning. Bilen har en svängradie på 4,3 meter vilket är otroligt smidigt. Den lite dyrare varianten Honda e Advance är också utrustad med autonom parkering vilket har fungerat bra och känts säkert när vi testat. Honda har dock varit tydliga med att man bör behålla foten på bromsen. Annars är det en pigg bil som susar fram fint även på motorvägen. Vridmoment ligger på 315 Nm. Elmotorn har en maxeffekt på 136 respektive 154 hästkrafter beroende på om du väljer instegsmodellen eller Honda e Advance. Maxhastigheten ligger på 145 km/h.

Något mindre bra?
– 
Två ganska tydliga saker: Priset som ligger på 370 200 kronor känns högt om man jämför med andra små elbilar på marknaden. Men mest anmärkningsvärt är att räckvidden endast ligger på 22 mil, vilket lär bli betydligt lägre under en svensk vinterdag. Men den är som sagt byggd för stadspendling och då bör det räcka för de flesta.

När kan vi se den på de svenska vägarna?
– Något fast datum är ännu inte satt men vi kan räkna med att den kommer lanseras någon gång under juni i år.

custom loader image