Ett skepp kommer lastat med... Nya Honda Jazz Hybrid!

Förra veckan så fick vi äntligen leverans utav våra första Honda Jazz Hybrider. Nu håller demobilarna på att förberedas så att vi kan släppa ut dem på provkörning för våra kunder.

I februari 2020 så avslöjade Honda att den nya generationens Jazz kommer i en hybridversion, exklusivt för Europa.

Honda har gjort ett otroligt lyft om man jämför med den tidigare generationens Jazz. Både exteriört samt interiört. De har tagit en den “styling-ledtrådar” från den nya Honda e, som vi också kommer se på fler utav Hondas kommande modeller. Det är visuellt några förändringar jämfört med föregående modell. De inkluderar en A-pelare som är halva bredden av den som användes tidigare, som ett sätt att förbättra synligheten framåt. Bilens övergripande linjer har också förändrats, vilket gör att den ser bredare ut och närmare marken.

Den nya Jazzens inredning har blivit mer modern än den som användes i 2017-versionen.

Det finns en helt ny form på instrumentbrädan, som nu har en mittmonterad pekskärm, och instrumentpanelen har blivit helt digitalt. Fysiska kontroller kvarstår, enligt kundens begäran, säger Honda, för uppvärmning och ventilation. 

De tre åren som skiljer de nya och gamla versionerna av Jazz är mest synliga när det gäller den tillgängliga tekniken.

Den nya Jazzen kommer med en pekskärm i mitten som kan användas för att få tillgång till information om väder, parkeringsplatser, musik, navigering, lokalisering och telefontjänster. När det gäller de övriga styrmedlen, reduceras tiden för de mest använda kontrollerna med 58% jämfört med den tidigare modellen, säger Honda. Den har även stöd för Android Auto och Apple CarPlay, antingen trådlöst eller via en USB-kabel, och för första gången erbjuder modellen en Wi-Fi-hotspot. Den personliga assistenten som debuterade på Honda e är också tillgänglig.

Den största utmaningen för Honda-ingenjörerna var att göra den nya Jazzen så rymlig som den före den, trots att de måste få plats med mer hårdvara för hybrid-drivlinan. Med noggranna skärningar och tillägg, och med montering av bränsletanken under framsätet, i mitten av chassit, lyckades Honda pressa in 298 liter utrymme för last med baksätena i ett normalt läge och 1 203 liter med dem nedfällda. 

Den nya Jazzen är som standard utrustad med fler säkerhetssystem än tidigare. Även antalet airbags har ökats till tio, med tillägg av en ny främre airbad, placerad i förarsätets rygg och redo att expandera åt sidan. För första gången kommer den nya Jazz med adaptiv farthållare och lane-assist. Det finns en ny bred kamera för ökad frontvy och ett system för att minska kollisioner som har förbättrats för att upptäcka fotgängare och cyklister under natten.

För första gången erbjuds Jazz i både konventionell variant och en Crosstar-variant som flyttar intervallet närmare crossover-segmentet. 2021 Jazz e:HEV är det första steget i en större Honda-plan som kallar att all sin europeiska försäljning år 2022 ska vara elektrifierade fordon.

Nu finns även nya Honda Jazz Hybrid tillgänglig i vår "Bygg din Honda konfigurator". För den som vill bygga sin nya Honda gå in på; https://fordonsbolaget.se/bestaell-din-honda