RÖD HONDA NSX

Under 80-talet studerade Honda-ingenjörerna Ferrari 328 och bestämde sig för att göra något mycket bättre. År 1984 så beställde Honda ett designarbete utav den italienska bildesignern Carrozzeria Pininfarina som skulle designa en prototyp av HP-X. Kort därefter valde Honda att aktivt fortsätta med projektet och där blev dåvarande HP-X projektet till Honda NSX som skulle sättas i serieproduktion.

Arbetet slutade 1989 med en mittmotorbil som var mer sportbil och vardagsbil än vad huvudkonkurrenter såsom Ferrari 328 var och någonsin kommer bli. På den tiden så var första generationens Honda NSX en bil med fantastisk prestanda. Med ett chassi som imponerade och en klockren design så kunde man tro att Honda NSX skulle bli en riktig storsäljare på superbils marknaden, men icke. Det sägs att folk tyckte första generationens NSX var för lättkört, rentav för ospännande. Ferrari fortsatte att sälja sina röda sportbilar med kunder väntandes i kö, men Honda NSX stod tillslut och dammade i vissa bilhallar.

En bit in i 2000-talet så har första generationens Honda NSX blivit en väldigt eftertraktat ikon. Idag kostar Japans första supersportbil dig ungefär lika mycket som en begagnad Ferrari 328.

HONDA NSX MOTOR

Modellen försvann och efter årtionden i dvala blir myten till legend. Bilar som Porsche och Ferrari får passa sig - nu är andra generationens Honda NSX här. Nu när Honda väcker liv i den nya NSX så finns det naturligtvis inte en enda skruv kvar från den första generationens NSX, men representanterna från Honda har varit väldigt noga med att bevara grundfilosofin, karaktären och arvet från bilar från 90-talet. Man har haft möten med teamet som var med och byggde den första generationens bil för att inte gå miste om några nyanser av bilen.

Likt sin föregångare så har NSX en mittmonterad V6-motor som är på 3,5L med dubbelturbo som ska producera 505hk och 550 newtonmeter. Dock tar det inte stopp där. Nya Honda NSX är även utrustad med tre stycken elmotorer, varav två sitter fram och driver varsitt framhjul och den tredje som sitter mellan motor och dubbelkopplingslådan. Honda talar om en total systemeffekt på hela 581hk och 646 newtonmeter.Det sägs att Honda NSX är en utav de mest lättkörda supersportbilarna på marknaden. Det är dels med hjälp av de två främre elmotorerna som ingår i ett system som Honda kallar “Sport Hybrid Handling All-Wheel-Drive”. Ett komplicerat namn till ett komplicerat, men framförallt fantastiskt system! Resultatet är att Honda NSX är en av de mer lättkörda supersportbilarna som tillverkats, hittills. Som förare finns det miljontals scenarion där man kan göra bort sig ordentligt bakom ratten. Med hjälp utav NSX:s Torque-vectoring system så kan bilen rädda upp nästan varje situation.

HONDA NSX INREDNING

Grundpriset motsvarade ungefär 1,7 miljoner kronor, vilket kan låta som en saftig peng. Men om man jämför med Porsche 918 Spyder som har liknande layout och kostar dryga 7 miljoner kronor så är 1,7 miljoner inte så värst mycket längre.

Är du intresserad utav att köpa Honda NSX i Sverige? Tyvärr så finns det inte en enda återförsäljare i hela Sverige som blivit tilldelade Honda NSX. Det finns endast 8st återförsäljare i hela Europa. Men vem vet? Kanske kommer det en möjlighet längre fram i tiden till att köpa Honda NSX i Sverige.

Sammanfattningsvis så är både första och andra generationens Honda NSX riktiga ikoner. Även fast första generationen inte gjorde stor succe på marknaden, så hann den ikapp tiden och är nu en väldigt eftertraktad bil. Den nya Honda NSX är inte i närheten av lika lätt att få tag i så som föregångaren, vilket är lite coolt. Men det resulterade även i att det inte går att köpa Honda NSX i Sverige.