Hondas egen bad-boy, Civic Type R, har byggt på sig extra muskler och är nu uppkäftigare än någonsin. Med en imponerande tid på 7 min och 43.8 sekunder runt Nürburgrings gröna helvete, är den en av världens snabbaste framhjusdrivna bilar. Civic Type R är japansk racingperfektion när den är som bäst. 

Honda har gått från att bestå av ett dussintal entusiaster som byggde om motorcyklar i ett litet skjul, till att bli bilmärket som storspelarna fruktade på racerbanor runt om i världen. Med 70 Grand Prix-segrar, 6 konstruktörsvinster och 5 förartitlar tillhör Honda ett av F1-cirkusens mest framgångsrika märken genom tiderna och Honda har varit noga med att baka in sin tävlingserfarenhet i deras produktionsbilar som allmänheten ska kunna åtnjuta. Type R är epitetet för Hondas entusiastbilar i sin råaste form. Med sin tätstegade växellåda, högvarviga motor och diff-broms har Honda Civic Type R gjort track-days till en rutin för allt fler. 

För varje generation som gått, har Civic Type R blivit allt mer extroverta och motorerna har fyllts med mer pulver för att man ska kunna leva upp till sitt kaxigare yttre. Den senaste versionen av Hondas lyckopiller, FK8, är inget undantag.  Med en motoreffekt på 320 Hk och ett vrid på 400 Nm krävs det sulor på feta 245/30 R20 för att hålla Civic Type R på backen. Förutom de bredare däcken har Civic Type R fått nya avancerade aeordynamiska element för att öka väggreppet. Precis som på en superbil, fyller luftslitsarna i karossen en viktig funktion i att öka bilens downforce och den enorma bakvingen håller bakvagnen på plats när det börjar gå riktigt fort. 

Att Civic Type R är byggd för race märks bakom ratten. Skalstolarna är bland de bästa som går att hitta i en bil idag, endast Porsche GT2 RS har stolar som kan mäta sig med dessa och det är inget dåligt betyg! Att kramgoa stolar behövs råder det ingen tvekan om, för i kurvorna går det undan. Honda själva påstår att ingångshastigheten till kurvan efter Metzgesfeld är 10 km/h högra än i föregående generation. För den som inte kört på Nürburgring säger kanske inte siffran så mycket, men jag kan garantera att det är snabbt. Faktum är att Civic Type Rs kurvtagningsförmåga gjort att den kunnat klippa banrekord på inte mindre än fem av Europas största banor!

Likt Dr Jekyll och Mr Hyde kan man med körlägesväljaren få bilen att helt ändra karaktär. Precis som tidigare kan man välja entusiastlägena ”Sport” och ”+R” för att banoptimera den adaptiva fjädringen och få ut maximalt av det 38 procent styvare chassit. Förutom detta ställer lägena även om sportavgassystemet, så att det bjuder på avgaspuffar som ger ståpäls. För den som vill vara diskret och använda bilen till tråkiga vardagsbestyr finns nu också läget ”Comfort”. Det må låta tråkigt, men för första gången kan man nu köra sin Civic Type R över kullersten utan att packningen skakas sönder. Sammantaget gör det FK8 till en av de mest allsidiga sportbilarna på marknaden.

Bara efter en provkörning inser man att mycket har hänt sedan Honda introducerade sin första hot hatch. De har gått från att vara busiga vardagsbilar till seriösa banverktyg, som kör ifrån sportbilar i miljonklassen. Tack vare Fordonsbolagets förmånliga bilfinansiering behöver det inte kosta skjortan att äga en underbar bil. Genom att ny teknik gör att Honda Civic Type R dessutom går att använda till vardags borde bilvalet bli en no-brainer när familjens nästa bilköp diskuteras vid middagsbordet. 

Här kan du bygga och beställa din Type R