Elbilar – från dåtid till idag

Res tillbaka i tiden när vi skriver lite om elbilens historia

Elbilen har sett ökad popularitet på senare år av egentligen samma anledningar som konceptet blev populärt redan för hundra år sedan. Att ta sig fram elektriskt har alltid lockat till intresse, mycket tack vare den angenäma ljudnivå som elbilarna erbjuder och befrielsen av att ta sig fram utan avgaser. Detta till trots, upplevde elbilarna en stagnering i mitten av 1900-talet.

Oavsett om det är en hybrid, plug-in hybrid, eller en fullblodad elbil, så förväntas efterfrågan att öka allt eftersom priserna sjunker och konsumentmedvetandet ökar. Enligt Navigant Research (2014) räknar man med att elbilar kommer stå för upp mot 10% av alla bilar i världen till år 2020. Lyssnar man istället till Peter Mertens, som fram till nyligen var utvecklingschef för Volvo, är siffrorna närmare 35% till år 2025.

Vi har tagit en närmare titt på elbilens historia. Följ med!

Elbilens födelse

Det är svårt att specificera elbilarnas uppkomst exakt. Det var mer en serie av händelser spritt bland många olika människor från många delar av världen. Det första lyckade exemplaret gjorde sin debut redan 1890 och var ett sexsitsigt fordon som hade den “mäktiga” topphastigheten av, med dåtidens mått mätta, 22 km/h. Debuten gav understöd och närde intresset i en tid där uppfinningsrikedom i branschen blev rikligt belönat. I början på 1900-talet hade populariteten blivit ett faktum och under elbilens glansdagar hade t.ex New York City en taxiflotta på omkring 60 eldrivna bilar.

Den elektriska bilens tidiga uppgång och fall

För att verkligen förstå elbilarnas historia, behöver man också förstå utvecklingen av personfordon under industrialismens era. I början av århundradet var transport med häst fortfarande det absolut vanligaste sättet att ta sig fram. Med tiden blev den amerikanska befolkningen mer framgångsrik och uppkomsten av nya motoralternativ klev fram. Tidigare fanns det bara motorer som drevs av ånga eller bensin, men nu fanns det alltså även el att välja på – i alla fall för den som hade råd.

Elbilarna hade inte några av de problem som kunde associeras med bensin- och ångmotorer. Dem var tysta, lätta att köra, och var helt fria från avgaser. Elbilarna vann snabbt tycke bland befolkningen ute i förorterna – framför allt hos kvinnor. Elbilen var perfekt för kortare sträckor och behövde inte vevas upp för att kunna startas, något som var väldigt tungt fysiskt och upplevdes som bökigt.

Många av dåtidens stora innovatörer var intresserade av elbilar och försökte förfina tekniken till att bli en kommersiell framgång. Thomas Edison betraktade elbilen som en överlägsen teknologi och arbetade flitigt för att förbättra batteriernas prestanda. En annan som gav sig in i elbilssvängen var Henry Ford, som ingick i partnerskap med Edison för att utforska möjligheten av att göra ett lågprisalternativ till den mindre köpstarka andelen av befolkningen.

Model T

Trots detta var det faktiskt Henry Fords massproducerade Model T som utdelade det mest förödande slaget för framtiden av de elektriska bilarna. Introducerad 1908, hade bensindrivna Model T blivit tillgänglig till ett väldigt överkomligt pris.

Vid 1912 kunde du i Amerika köpa en bensindriven bil för 650 dollar, medan ett eldrivet alternativ låg på det tredubbla. Samma år introducerats även den elektriska startmotorn, som eliminerade behovet av att handveva upp bilen för att kunna starta den.

Årtioenden följde med infrastrukturella framsteg för den amerikanska bebyggelsen, och vid 1935 hade elbilar så gott som försvunnit från marknaden. Nya oljefält i Texas hade öppnat upp marknaden med väldigt låga bensinpriser, vilket också bidrog till de faktum att elbilarna, i alla fall för stunden, dog ut. Det skulle dröja nästan 40 år innan elbilarna tog sig tillbaka till rampljuset och den här gången var de här för att stanna… Trodde man.

Under 60- och 70-talet steg bensinpriserna världen över, och i samband med handelsembargo över Mellanöstern, som kulminerade 1973, gjorde Amerika ett aktivt försök att bli mer självgående med alternativa drivmedel och nya lösningar.

Den amerikanska kongressen och storföretaget General Motors gjorde en gemensam kraftansträngning för att försöka förnya marknaden. Amerikanska postsystemet började använda sig av elbilar för sina leveranser. General Motors arbetade fram en stadsanpassad prototyp. Till och med NASA hjälpte till med att väcka allmänhetens intresse genom att producera deras första månbil, som var helt driven på el.

Trots det återuppväckta intresset för elbilar så led utvecklingen och produktionen. Delvis för att dåtidens elmotorer hade det tufft i jämförelse med sina konkurrerande förbränningsmotorer, med sina risiga topphastigheter av omkring 70 km/h, men också för att räckvidden var väldigt begränsad. En fulladdad elbil kunde ta dig ungefär 6 mil innan du tvungen stanna för att ladda, vilket var alldeles för lite.

Miljömedvetandet drev elbilen framåt

Spola fram till början på 90-talet. Intresset hade än en gång dalat pga billig bensin och högkonjunktur inom världens industrier. Men med nya federala lagar och uppmuntran från diverse departement lyckades vinden äntligen att vända för elbilar – och den här gången var det permanent.

Bilproducenter började modifiera sina befintliga modeller och göra eldrivna varianter. Detta betydde att man lyckades höja elbilarnas prestanda genom längre räckvidd och högre topphastigheter.

En av de mest välkända elbilarna av sin tid var General Motors EV1. Bilen stod som tungt underlag för dokumentären “Who Killed the Electric Car?” som släpptes 2006 som i dagsläget går att finna på bland annat Youtube. Istället för att modifiera en redan befintlig modell, utvecklade och designade General Motors sin EV1 från grunden. Med en räckvidd på nästan 13 mil och med förmågan att accelerera från 0 till 100 km/h på strax under 7 sekunder, satte EV1 en snabb kulturell prägel på vad som senare skulle bli en bransch som fullkomligt exploderat nu på senare år.

En ny början för elbilar

Det avgörande slaget för att etablera de eldrivna bilarna – en gång för alla – kom via Toyotas Prius och Honda Insight, som båda var hybrider. Även om Toyotas Prius var den första elbilen att produceras på storslagen skala, och först med att nå omåttlig popularitet i form av sponsorskap av kändisar, så var det Honda som stod för den första importen till den amerikanska marknaden. Detta var ett av de två genombrott som krävdes för att cementera elbilarna existens på marknaden. Den andra var starten av bolaget Tesla Motors.

Tesla satte igång vid 2006 med intentioner av att skapa lyxiga elbilar med sportslig betoning som kunde nå en räckvidd upp till 30 mil. En intressant fotnot är att Tesla lyckades få ett lån på 465 miljoner dollar av “Department of Energys Loan Programs Office” för att påbörja sitt arbete. Detta lån hade de betalat av inom loppet av 9 år.

Sedan dess har Tesla Motors varit frontfiguren för dagens elbilar och har snabbt blivit världens största arbetsgivare inom fordonsmekanik i California.

Här för att stanna

Ny(gammal) teknik anländer dock sällan utan komplikationer. Den här gången löd frågan: “Vart ska vi ladda våra bilar?” Bristen på laddningsstationer var ett faktum, och via ytterligare investeringar på 115 miljoner dollar av den amerikanska staten började de dyka upp laddstationer på en nationell skala spritt över hela landet.

Här i Sverige har regeringen verkligen tagit utveckligen på allvar. Med nya initiativ för att stimulera övergången till fossilfria motoralternativ har regeringen instiftat miljözoner som ska täcka bl.a. hela Stockholm innestad.

Idag har nästan varje motortillverkare någon form av eldrivet alternativ till förbränningsmotorer, och laddningsmöjligheterna blir fler för varje år. Branschen ser onekligen ut att ha påbörjat acklimatiseringen av el som ny standard och åren som följer kommer bli mycket intressanta.

Volvo har helhjärtat gått in för den här förändringen och väljer att satsa uteslutande på elbilar efter år 2019. Audi följer hack i häl, även om de fortfarande tror att förbränningsmotorer har en given plats i framtiden. Vi får helt enkelt vänta och se vart utvecklingen tar vägen.

En sak är däremot säker. Elbilen är här för att stanna.

custom loader image