Premium- och sportbilar på beg, Honda på nybilssidan. Det är modellen för Fordonsbolaget i Upplands Väsby med minst 250 bilar i begerbjudandet.

I hallen står Ferrari, Lamborghini och Porsche sida vid sida, alla begagnade även om de glänser som nya.
- Fördelen med en begagnad premiumbil är att den tidigare ägaren gjort det stora värdetappet och bilen är rejält avskriven samtidigt som den är nära på nyskick. Det uppskattar våra kunder. Dessutom slipper de idag den höga skatten, säger vd:n Kevin Aslan.

2019 blev ett bra år för Fordonsbolaget med 1 203 bilar sålda begagnade premiumbilar. 2020 är målet 1 350 begagnade och 200 nya bilar.
- Men under 2019 fick vårt säljteam vara mer proaktivt. Konsumenten har blivit mer passiv och förvirrad om sitt nästa bilköp, säger han och syftar bland annat på omställningen till el och de nya skattereglerna.

Fordonsbolaget har inga problem att få tag på bilar.
- När vi kände att det började bli svårare la vi om strategin. Vår inköpsavdelning på fyra personer jobbar nära marknadsavdelningen där vi bearbetar våra tidigare kunder med inköp och bilbyten. Vi kör riktade kampanjer på ägare av bilmodeller som vi vill ha i vår vagnpark och via marketing automation-system håller vi kunder och förfrågningar nära oss.

- Vi är väldigt hårda med exportförsäljningen. Vi säljer inte iväg våra fina el. och hybridbilar, hellre till slutkund i Sverige för att få tillbaka bilen efter två tre års ägande.

2012 startade Kevin Aslan och inköpschefen Danny Attar Fordonsbolaget och sålde sport- och tidigare tjänstebilar. 2015 köpte de Honda City och blev återförsäljare av Honda.
- Det gav bra synergier med vår core business som då var begagnat. Efter förvärvet gick vi över mer till sport- och premiumbilar.

Fordonsbolaget har idag 32 medarbetare och omstätter 588 miljoner med en vinst på 23,8 miljoner. Förutom de 1 203 begagnade bilarna såldes även 163 nya Honda. Kring 2017 märkte Kevin Aslan hur hallbesöken började minska markant.
- Då etablerade vi oss mer online och anställde sju IT-utvecklare. De bygger nya affärs och logistiksystem plus hemsidan tillsammans med de tre på marknadsavdelningen.

- Kunden ska kunna se bilen online på samma sätt som i hallen och kunna knappa hem den med två veckors fri returrätt. Alla processer är digitala och idag jobbar vi med att förbättra användarupplevelsen.

Kevin säger att varje kund ska få relevanta och personliga budskap vid rätt tidpunkt.
- Vi skapar mejlslingor utifrån våra kunders intressen och satsar också stort på retargeting i sociala medier, annonser som baseras på vad kunden visar intresse för på hemsidan. Vi har en mycket kostnadseffektiv och mätbar marknadsstrategi.

2022 flyttar Fordonsbolaget till en ny anläggning.
- Vi räknar med att då ha 60 anställda och omsätta 1,5 miljarder.

- Samtidigt fortsätter vi vår digitala utveckling med målet att bli ledande inom digital bilhandel.

Kevin Aslan portrait

custom loader image